Test szybkości łącza internetowego speedtest.com.pl

Testy prędkości łącza

Testy prędkości służą przede wszystkim zweryfikowaniu parametrów Twojego łącza dostępowego do Internetu, które prawdopodobnie wykupiłeś w comiesięcznym abonamencie od jednego z wielu dostawców w Polsce lub poza. Podczas pomiarów na naszej stronie sprawdzamy dwa główne parametry opisujące dostęp do sieci.


a) Prędkość pobierania danych (ang. Download) – jest to prędkość, która charakteryzuje szybkość ściągania danych z Internetu. Jeśli jesteś szarym użytkownikiem to ta prędkość będzie miała dla Ciebie największe znaczenie gdyż określa jak szybko otworzysz stronę WWW, odbierzesz pocztę z dużymi załącznikami czy ściągniesz ulubioną muzykę w formacie mp3, która została oczywiście legalnie udostępniona w sieci poprzez jej autora.

b) Prędkość wysyłania danych (ang. Upload) – jest to prędkość, która określa jak szybko Twój komputer będzie w stanie wysyłać dane do Internetu. Ma ona znaczenie kiedy często wysyłasz pocztę z dużymi załącznikami (np. wiele zdjęć) oraz jeśli jesteś dostawcą usług hostingowych, w przypadku którego to inni użytkownicy ściągają od Ciebie dane (np. otwierają strony WWW). Upload ma też znaczenie, kiedy korzystasz z programów p2p typu eMule, torrent itd kiedy inni również ściągają dane od Ciebie.


Każdy użytkownik powinien uświadomić sobie, że podczas przeprowadzania testów prędkości żadna inna aplikacja nie może korzystać z łącza Internetowego. Aby testy były miarodajne i zgodne z rzeczywistością aplikacja testująca musi mieć pełną swobodę w dostępie do przepustowości zarówno „w dół” jak i „w górę”. Bardzo często użytkownicy popełniają błąd i pochopnie krytykują rzetelność swoich dostawców poprzez niepoprawnie wykonane testy. Wyobraźmy sobie, że w naszym komputerze uruchomiony jest program do wymiany plików i pracuje w tle pełną parą (najczęściej powtarzana sytuacja). Użytkownik widzi, że strony ładują się dużo wolniej niż zazwyczaj więc szuka w sieci sposobu na sprawdzenie w czym tkwi problem. Znajduje naszą stronę, uruchamia testy, patrzy na wyniki i okazuje się, że stanowią one zaledwie ułamek tego, co zostało zapisane w umowie z operatorem.


Kolejnym czynnikiem warunkującym niepoprawnie przeprowadzone testy jest stan systemu operacyjnego. Jeśli pamięć komputera jest zapełniona do przesady poprzez inne aplikacje działające w tle oraz aplikacje te wykonują operacje obciążające właśnie procesor to z dużym prawdopodobieństwem wyniki otrzymane podczas pomiarów będą dalekie od rzeczywistości. Przykładem takich aplikacji jest program antywirusowy skanujący nasz system lub wirus, który powoduje sztuczne obciążenie. Dodatkowo złośliwe oprogramowanie (zazwyczaj spamujące) jest w stanie wykorzystać całkowicie Upload naszego łącza. Zasady, które rządzą w transmisji danych między nami a światem mówią, że w większości przypadków podczas ściągania danych wykorzystywana jest pewna część Uploadu ponieważ system musi ciągle wysyłać potwierdzenia otrzymania tzw. paczek danych. Logiczne zatem jest, że jeśli cały Upload zostanie zapełniony przez omawiane aplikacje to test Downloadu nie zostanie przeprowadzony prawidłowo.


Z pomocą w tej sytuacji przychodzą mechanizmy zarządzania pasmem w systemie operacyjnym (tzw. mechanizmy QoS). W rodzinie Windowsów użytkownik domyślnie ma dostępną usługę zwaną zarządzaniem pakietów QoS. Można ją znaleźć we właściwościach połączenia sieciowego. Odpowiada ona za podział pasma przepustowości pomiędzy aplikacje, które w danej chwili jednocześnie próbują skorzystać z łącza Internetowego. W mojej opinii jest to mechanizm dość prosty, który bazuje bardziej na ilości połączeń niż ruchu do konkretnej aplikacji zatem z p2p i innymi programami nawiązującymi dużą ilość jednoczesnych połączeń (niektóre wirusy) radzi sobie kiepsko.


Warto wyjaśnić kwestię wyników testów, które użytkownik otrzymuje po zakończeniu testów na naszej stronie i wielu innych podobnych. Zarówno dla Downloadu jak i Uploadu są to liczby, które określają ile kilobitów jest w stanie przepłynąć „w dół” lub „w górę” łącza na sekundę (Kb/s, Kbps). Kilobit to grupa danych, która zawiera 1024 sztuk zer i jedynek (dane binarne). Dlaczego 1024? Ponieważ w systemach informatycznych podstawą logiki komputerów jest system dwójkowy a 1024 jest dziesiątą potęgą liczby 2. W większości aplikacji w systemie operacyjnym dane podawana są w kilobajtach-na-sekundę (KB/s, KBps – różnica: duża litera „B”). Jeden kilobajt to 8 kilobitów zatem wyniki należy mnożyć przez liczbę 8 aby uzyskać zbliżone wartości. Dobrze wiedzieć również, że duże „K” przy jednostkach oznacza 1024 natomiast małe „k” oznacza 1000 jak w kilogramach (kg) lub kilometrach (km). Operatorzy w tej chwili najczęściej korzystają z jednostki megabit (Mb/s, Mbps), która oznacza 1024 Kb/s.